Bakgrund

Leksands IF Supporterklubb bildades hösten 1965. Detta efter att en grupp supportrar arrangerat den så kallade ”Taknatta” i Leksands centrum.

Man stängde då av ett flertal kvarter, och hade dans och uppträdanden på flera ställen – allt i syfte att samla in pengar till ett tak över Isstadion. Insamlingen lyckades så bra att taket kom på plats, och i samband med detta bildades alltså Leksand IF Supporterklubb.

Syftet med supporterklubben var redan från början att samla in pengar för att stödja Leksands IF, och alltsedan starten har detta arbete fortgått.
Fram till mitten av 1990-talet koncentrerades det ekonomiska stödet till A-laget, för att därefter övergå till ekonomiskt stöd till ungdomsverksamheten. Tack vare supporterklubbens alla trogna medlemmar har denna satsning på ca 25 år gett omkring 4 miljoner kronor till ungdomsverksamheten i Leksands IF.

Utöver ekonomiska bidrag är Leksands IF Supporterklubb även med och arbetar för LIF under matcherna, där man ansvarar för informationsdisken i arenan och matchprogram.

Målet är att även i fortsättningen kunna vara en av de största sponsorerna till LIF ungdomsverksamhet.

Bli medlem här